Skintalk

75945-12


Martha Redbone - Skintalk (Dome records)

Det var ett par somrar sedan som Martha Redbones boyfriend, från debutskivan Home of the brave, underhöll mig i stort sett dagligen. ”He said: I’ve got a boyfriend, but I kinda like girls too”, sjöng hon och man fattade ju att det måste varit en jobbig situation men framför allt var det en rolig låt.

Jag vet inte vad jag hade väntat mig av Martha Redbones andra album när det så damp ner i brevlådan för några veckor sedan, men inte är det fler misslyckade ragg-situationer som behandlas i alla fall. Första låten Hard Livin’ inleds med raderna: ”Hard livin’ coming to get me/ It’s like somebody put a spell on me/ And now I’m tripping, so low dipping/ Anything to get out alive”. Men av någon anledning går det där över sen; Skintalk är inte heller någon deppskiva. Snarare är den en samling funderingar och ibland några rop på hjälp åt diverse håll och av någon anledning är den mycket intressant. Martha Redbone utforskar hela tiden nya marker i sitt skrivande. Kombinationen av dessa texter och ganska traditionell och lite småfunkig soulmusik blir trevlig och mysig.


/Alva

Kommentarer
Postat av: Johanna L

Titta vad jag ramlade in på då!
Måste bara få ge beröm för igår. Riktigt bra och jag blev väldigt imponerad.
Skivan kommer gå varm på jobbet idag.

KRAM

2006-06-02 @ 08:17:11
Postat av: Alva

Puss!

2006-06-02 @ 08:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback