Skärpt fokus

Meldeah och Pluralis har just släppt EP:n Focus här vilket föranledde en liten MSN-konversation om skapandet i allmänhet och av de här låtarna i synnerhet, om att samarbeta med folk, om hemligheter och annat:

miah säger:

www.johnik.com/focus

Sine ira et studio säger:

grymt! tack så mycket, lyssnade lite snabbt på myspace igår det lät riktigt bra, men jag ska ladda ner nu

miah säger:

oh fint

Sine ira et studio säger:

är du nöjd?

miah säger:

ja. för att ha skapat de låtarna på ett par dagar är jag mkt nöjd. jo..det är musik jag tycker om. sen är det ju alltid saker man önskar man hade kunnat ta om/ändrat etc..

Sine ira et studio säger:

hehe ok. ja men så är det nog alltid ... det verkar svårt att skriva fyra låtar på två dagar tycker jag! skulle jag nog aldrig kunna göra ... eller man måste nog trivas och samarbeta väldigt bra ihop tänker jag mig

miah säger:

jag tror det var 3 dagar men 2 aktiva.

miah säger:

men esh. jag orkar inte ha prestige då det gäller musiken för då vet jag att jag bara låser mig själv och det bara blir inget alls. höhö




(---)


Sine ira et studio säger:

jag kanske kunde lägga upp lite av den här konversationen på soulbloggen ... fast då får jag fråga lite mer

miah säger:

haha fråga på mer du fröken. jag äter morgonchoklad och juice och är aningen bakis..men jag är den jag är..höhö

Sine ira et studio säger:

men jag undrar hur ni gjorde då när ni skrev, hur processen såg ut

miah säger:

oh. jadu, vi har pratat i flera år att göra musik tillsammans. han gästade på en låt när jag och cleo släppte ep i början av 2007 och jag gästade på hans skiva "secondary utopia" samma år.

miah säger:

vi bestämde oss i våras att nu skulle vi bannemej få tummen ur och bestämde ett par dagar då ingen skulle boka upp någonting (tror det blev en torsdag-söndag).

miah säger:

sedan pratade jag med min vän/producent johnik och frågade om han hade några trevliga produktioner till övers och vi fick ett tiotal. valde ut några stycken vi tyckte om och skrev lite hemma, så vi hade några idéer när jag väl kom till malmö (där pluralis bor).

miah säger:

första kvällen hade vi material till max 2 halva låtar men sen hände nånting andra dagen och vi valde om beats och var väldigt kreativa. vi spelade in i drygt 2 dagar (med paus för tårta och linssoppa hos en tokig electro-vän)

Sine ira et studio säger:

hade ni liksom kommit överens om vad ni skulle skriva om då eller?

Sine ira et studio säger:

med det ni gjorde hemma menar jag

miah säger:

vi hade tema på de två första låtarna. men det ändrades ganska mycket under processen, men det funkade väldigt bra att jobba tillsammans, inga spärrar och provade oss fram på mycket. lekte mycket med musiken.

miah säger:

näe. inte egentligen. det blev lite "Pax" om jag fick en känsla för en produktion och skrev några rader ringde jag honom och var "än så länge heter den här låten så här och den handlar om..." och han var helt "ookej"

miah säger:

men det var ju bara skelett till låtarna, några rader här och där och kanske någon lite melodi, så det mesta jobbades ju ihop när vi var i malmö.

miah säger:

"slugabed" skrevs faktiskt då vi hade sett en kortfilm som heter "sjusovare" av min vän poeten Ismael Ataria. då föll många bitar ang. den låten på plats

Sine ira et studio säger:

hehe kul ... men är det inte svårt att skriva tillsammans på plats, blockerar man inte varandra?

miah säger:

det hela var väldigt opretentiöst och jag tror att det var så pga att båda har respekt för varandras musik och vi är ganska.. dekadenta när det gäller lyrik.

miah säger:

nä. inga blockeringar, man måste ge varandra space. sitter någon tyst och är helt inne i skrivandet kan man ju inte tjoa på personen i fråga..

Sine ira et studio säger:

mm ... så det var ändå så att du gjorde dina saker och han sina och så la ni er inte i varandras så mycket, typ?

miah säger:

jo. fast jag skriver mitt, han sitt sen intergrerar vi i det och har tankar/åsikter om varandras utan att trampa på tårna.

Sine ira et studio säger:

ok. de senaste grejerna du gjort har ju varit mycket "i par", har det blivit så för att det passar ditt sätt att skriva och jobba? det låter ju så enkelt när du beskriver det ...

miah säger:

haha. näe det är väl mer att även fast jag försöker vara prestige-lös känner jag mig inte helt mogen för att släppa eget nu.. eller ja tills nu..jag skriver på grejer som förhoppningsvis blir en ep i vinter.

miah säger:

det är enklare att göra med andra för då bollar man mer, när man skriver helt själv kan det blir så galet intimt, och jag har inte kännt mig helt redo för att vara så intim än.. tror jag. för jag måste vara intim.

Sine ira et studio säger:

hmm det känns som att du har sagt det här så länge, det känns som att du sitter och håller på en hemlighet, som man blir mer och mer nyfiken på

Sine ira et studio säger:

så det är lättare att sänka kraven när du släpper sakerna tillsammans med någon annan?

miah säger:

nääe det vill jag inte egentligen säga, men släpper man med andra så är det mer en process tillsammans. jag kan bli så intensiv i mitt tänkande att jag efetr ett tag inte har en aning om vad jag menade från början..då kan det vara skönt att ha någon som pluralis eller fröken bredvid som berättat vad jag tänkte från början.. jag är ganska virrig förstår du

miah säger:

höhö. bara att släppa melancholy session vilken blev inspelad i ett vardagsrum m. en vän på ak.gitarr var ganska läskigt..

miah säger:

jag har mkt inombords, kan absolut inte säga att jag har mer inombords än vad andra har, för det tror jag inte. bara att jag är en sån extrem känslomänniska som väger alla små tankar och känslor så de blir så stora.

miah säger:

och det kan bli läskigt att spela in och sen höra

miah säger:

fast jag står för allt jag gör. I do!


Kommentarer
Postat av: Cheap Jordans

thank you for posting . please do more good article.i like it so much .I will always follow it.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback